Últimos momentos do serviço regular de bondes em Santos: o bonde nº 280, na Rua João Pessoa, em 1970.
Após 99 anos e 4 meses de serviço initerrupto, com uma frota que chegou a alcançar 200 bondes ditribuídos por 38 linhas, servindo em quase sua totalidade as cidades de Santos e São Vicente, os bondes de Santos foram extintos, em 1971. Após isso, os veículos que estavam em funcionamento passaram a ser desmontados, tendo as partes metálicas vendidas como sucata e as partes de madeira, verdadeiro trabalho artesanal dos carpinteiros, queimada. Foram 80 bondes destruídos nas Oficinas da Vila Mathias em pouco mais de 1 ano, enquanto os antigos funcionários assistiam aquela cena sem poderem fazer nada, sob pena de serem demitidos. Alguns mais corajosos ainda conseguiram salvar diversas peças, entre elas motores e moldes de carroceria, utilizados na funilaria.
Outros bondes tiveram um destino mais digno: foram doados ou vendidos a diversas prefeituras do Brasil para serem preservados, como símbolo de uma geração. Foram 36 bondes doados, sendo que o primeiro saiu das Oficinas após 1 semana do término do serviço de bondes, e o último a ser doado saiu em 11 de outubro de 1973, 2 anos e meio após o encerramento das últimas linhas.
Desses 36 bondes doados, temos conhecimento de apenas 5 existentes atualmente. Infelizmente algumas prefeituras (talvez a maioria delas), não se interessaram na manutenção e conservação desses veículos. Muitos foram desmontados, mesmo após preservados, outros simplesmente abandonados em depósitos. Alguns foram até mesmo revendidos para particulares, estão hoje possivelmente guardados em chácaras interior afora. É impossível saber ao certo quantos e quais sobreviveram.
After 99 years and 4 months of uninterrupted service with a fleet which reached 200 trams ditribuídos by 38 lines, almost entirely serving the cities of Santos and São Vicente, Santos trams were abolished in 1971. After that, the vehicles that were in operation began to be dismantled and the parts sold as scrap metal and pieces of wood, true craftsmanship of carpenters, burned. 80 trams were destroyed in the Village Shops Mathias in just over one year, while former officials watched that scene without being able to do anything, under penalty of being fired. Some braver still managed to save several parts, including engines and bodywork molds used in the bodywork.
Other trams had a more worthy target: were donated or sold to several municipalities in Brazil to be preserved as a symbol of a generation. 36 trams were donated, and the first one came out of the workshops after 1 week of the end of streetcar service, and the last to be given out on October 11, 1973, 2 and a half years after the closure of the last lines.
These donated 36 trams, we know of only 5 available today. Unfortunately some prefectures (maybe most of them), not interested in the maintenance and upkeep of these vehicles. Many were dismantled, preserved even after, others simply abandoned in deposits. Some were even resold to private, possibly today are kept in farms outside inside. It is impossible to know exactly how many and which survived.
After 99 years and 4 months of uninterrupted service with a fleet which reached 200 trams ditribuídos by 38 lines, almost entirely serving the cities of Santos and São Vicente, Santos trams were abolished in 1971. After that, the vehicles that were in operation began to be dismantled and the parts sold as scrap metal and pieces of wood, true craftsmanship of carpenters, burned. 80 trams were destroyed in the Village Shops Mathias in just over one year, while former officials watched that scene without being able to do anything, under penalty of being fired. Some braver still managed to save several parts, including engines and bodywork molds used in the bodywork.
Other trams had a more worthy target: were donated or sold to several municipalities in Brazil to be preserved as a symbol of a generation. 36 trams were donated, and the first one came out of the workshops after 1 week of the end of streetcar service, and the last to be given out on October 11, 1973, 2 and a half years after the closure of the last lines.
These donated 36 trams, we know of only 5 available today. Unfortunately some prefectures (maybe most of them), not interested in the maintenance and upkeep of these vehicles. Many were dismantled, preserved even after, others simply abandoned in deposits. Some were even resold to private, possibly today are kept in farms outside inside. It is impossible to know exactly how many and which survived.
Bonde nº 206, em exposição na Rua XV em Curitiba.
Dos 5 bondes conhecidos atualmente, são eles: nº 38, nº 40, nº 84, nº 206 e um de número desconhecido. O primeiro foi o último bonde a deixar a cidade, doado ao Museu de Tecnologia de São Paulo, mas devido a uma série de dificuldades acabou sendo vendido para a prefeitura de Mairinque, que o abandonou nos fundos de uma garagem. Após anos de abandono, foi restaurado em 1998 para operar numa linha turística em São Paulo. Após o término dessa, voltou a Santos, onde opera hoje.
Os bondes nº 40 e nº 84 foram doados para a própria prefeitura de Santos, onde foram preservados numa escola e no Orquidário Municipal, respectivamente. Esses foram os primeiros bondes a serem restaurados para voltarem a circular na atual linha turística. O nº 206 foi doado à Curitiba, e o de nº desconhecido à Rio Grande da Serra.
Há ainda mais dois bondes que permaneceram com a própria companhia, que iriam para um museu próprio, mas que nunca saiu do papel, e foram durante anos mantidos dentro das Oficinas. São eles o nº 1, primeiro bonde a circular na cidade, em 1871, e o nº 46. Sobre para onde foram os outros 31 bondes, não temos informações, pois os documentos se perderam ao longo do tempo, embora circule um boato que um foi doado a Campo Limpo Paulista.
Of the 5 trams currently known, they are: no. 38, no. 40, no. 84, no. 206 and an unknown number. The first tram was the last to leave the city, donated to the Museum of Technology in Mumbai, but due to a series of difficulties eventually sold to the city of Mairinque, who abandoned him in the back of a garage. After years of neglect, it was restored in 1998 to operate a tourist line in Sao Paulo. Upon completion of this, he returned to Santos, where it operates today.
Trams No. 40 and No. 84 were donated to the city of Santos itself, where they were preserved in a school and Municipal Orquidário respectively. These were the first trams to be restored to re-circulate in the current tourist line. No. 206 was donated to Curitiba, and no stranger to the Rio Grande da Serra.
There are still two more streetcars that remained with the company itself, which would go to a museum itself, but it never got off the ground, and were kept for years in the Workshops. They are the no. 1, the first tram around the city in 1871, and no. 46. About where did the other 31 trams, we have no information because the documents have been lost over time, although a rumor circulated that one was donated to Campo Limpo Paulista.
Of the 5 trams currently known, they are: no. 38, no. 40, no. 84, no. 206 and an unknown number. The first tram was the last to leave the city, donated to the Museum of Technology in Mumbai, but due to a series of difficulties eventually sold to the city of Mairinque, who abandoned him in the back of a garage. After years of neglect, it was restored in 1998 to operate a tourist line in Sao Paulo. Upon completion of this, he returned to Santos, where it operates today.
Trams No. 40 and No. 84 were donated to the city of Santos itself, where they were preserved in a school and Municipal Orquidário respectively. These were the first trams to be restored to re-circulate in the current tourist line. No. 206 was donated to Curitiba, and no stranger to the Rio Grande da Serra.
There are still two more streetcars that remained with the company itself, which would go to a museum itself, but it never got off the ground, and were kept for years in the Workshops. They are the no. 1, the first tram around the city in 1871, and no. 46. About where did the other 31 trams, we have no information because the documents have been lost over time, although a rumor circulated that one was donated to Campo Limpo Paulista.
O Renascimento
Em 1983, por iniciativa da prefeitura, foi construída uma linha de 1800 metros ao longo da avenida da praia, ligando o Canal 5 até a Igreja de Santo Antônio do Embaré, utilizando o bonde nº 46. Foi inaugurada com muita festa, após quase 13 anos do fim dos bondes em Santos.
Porém, o passeio teve vida curta. O novo prefeito acabou com o pequeno passeio, após dificuldades na manutenção do veículo, após apenas dois anos, em 1985. Assim, o bonde nº 46 foi colocado em exposição nos jardins da praia, servindo como posto de informações, estando assim até hoje.
In 1983, at the initiative of the city, was built a line of 1800 meters along the beach promenade, linking the Channel 5 to the Church of St. Anthony Embaré, using the tram No. 46. It was inaugurated with much fanfare, almost 13 years after the end of streetcars in Santos.
However, the ride was short lived. The new mayor ended the short walk, after difficulties in the maintenance of the vehicle, after only two years in 1985. Thus, the tram No. 46 was placed on display in the gardens of the beach, serving as station information, and is so today.
In 1983, at the initiative of the city, was built a line of 1800 meters along the beach promenade, linking the Channel 5 to the Church of St. Anthony Embaré, using the tram No. 46. It was inaugurated with much fanfare, almost 13 years after the end of streetcars in Santos.
However, the ride was short lived. The new mayor ended the short walk, after difficulties in the maintenance of the vehicle, after only two years in 1985. Thus, the tram No. 46 was placed on display in the gardens of the beach, serving as station information, and is so today.
Em 1999, começou as obras para a implantação de uma linha turística de bondes, dessa vez agora no Centro Histórico. No dia 23 de setembro de 2000 foi inaugurada a nova linha, de 1,5 km, utilizando o bonde nº 84 (agora renumerado como nº 32), e passando pelas principais atrações turísticas. No ano seguinte, foram incorporados ao passeio operacionais os bondes nº 1 (funcionando como reboque) e o nº 40.
A partir do sucesso imediato do passeio, que revitalizou boa parte do Centro Histórico, passaram a chegar outros veículos de diferentes lugares. Em 2003 chegou o bonde nº 1799, que operou em São Paulo e estava no SESC Bertioga. Hoje, ele se encontra aguardando reforma nas oficinas, pois é muito grande e não pode rodar no circuito atual.
Em 2006 houve uma chegada histórica: da Cidade do Porto, Portugal, chegaram 3 veículos, que estavam fora de circulação há 25 anos: os nº 137, nº 193 e nº 224. Em 2007 entrou em circulação o nº 193, e em 2008 o nº 224. O nº 137 está aguardando restauração nas oficinas, pois foram priorizados os outros dois por estarem em melhor estado de conservação. Ainda em 2008 chegaram mais dois bondes: o nº 2842 e o nº 3265, vindos de Turim, Itália. O primeiro é articulado, e está atualmente em restauração, sendo o próximo a entrar em operação. O segundo está em circulação desde 2010.
In 1999, works began to roll out a line of tourist trams, this time now in the Historical Center. On September 23, 2000 opened a new line of 1.5 km, using the tram No. 84 (now renumbered as 32), and passing through the main tourist attractions. The following year, were incorporated into tour operating trams No. 1 (functioning as towing) and paragraph 40.
From the instant success of the tour that much of the revitalized Old Town, passed other vehicles coming from different places. In 2003 came the streetcar No. 1799, which operated in São Paulo and was at SESC Bertioga. Today, he is waiting for reform in the workshops because it is too large and can not run on the current circuit.
In 2006 there was a historic arrival: City of Porto, Portugal, 3 vehicles arrived, they were out of circulation for 25 years: No. 137, No. 193 and No. 224. In 2007 came into circulation No. 193, and in 2008 No. 224. The # 137 is awaiting restoration in the workshops, because the other two were prioritized because they are in better condition. Also in 2008 came two more streetcars: No. 2842 and No. 3265, coming from Turin, Italy. The first is articulated, and is currently under restoration, being the next to go into operation. The second is in circulation since 2010.
Dia do Bonde de 2011 e alcance da marca de 1 milhão de passageiros transportados. Na ocasião, foi realizado um desfile com todos os bondes, vendo-se na foto da esquerda para a direita o nº 38, nº 224, nº 1, nº 193 e nº 40.
Em 2011 a linha turística de bondes, agora renomeada como Museu Vivo do Bonde, completou a histórica marca de 1 milhão de passageiros transportados. No dia 23 de setembro, instituído na cidade como Dia do Bonde, foi realizado uma festa, tendo todos os bondes circulado, incluindo o nº 38, de volta a sua cidade de origem depois de 38 anos. Na ocasião também foi apresentado ao público o novo bonde adquirido pela prefeitura, o nº 3 da Estrada de Ferro Elétrica Votorantim. Atualmente, está no início do processo de restauração.
In 2011 the tourist tram line, now renamed Living Museum Tram, completed the historic milestone of 1 million passengers carried. On Sept. 23, the city instituted as Tram Day, a feast was held, and all trams circulated, including No. 38, back to his home town after 38 years. On occasion was also presented to the public the new tram purchased by the city, paragraph 3 of the Railway Electrical Votorantim. He is currently at the beginning of the restoration process.
Bonde nº 3265 e nº 224, passando em frente a estação do Valongo, a primeira estação ferroviária em terras paulistas, aberta em 1865. Foto de Tadeu Nascimento.
E assim, Santos, ao lado de Campinas, se constitui na única cidade do Brasil a ter uma linha de bondes turística. E que venham mais 141 anos!
And so, Santos, alongside Campinas, constitutes the only city in Brazil to have a line of tourist trams. And they come over 141 years!
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